2015. október 3.

Mentőexpedíció (2015)

Hónapok óta vártam erre a filmre, és most végre megérkezett.

INFORMÁCIÓK
Eredeti cím: The Martian
Rendező: Ridley Scott
Forgatókönyv: Drew Goddard
Író: Andy Weir
Főbb szerepekben: Matt Damon, Jessica Chastain, Sebastian Stan, Sean Bean, Kate Mara, Kristen Wiig, Chiwetel Ejiofor, Donald Glover

TÖRTÉNET
A Marson hatalmas homokvihar készül. A NASA űrhajósai biztonsági okokból azonnal elhagyják a bolygót: halott társuk testét sincs már idejük megkeresni. Nem is találnák. Mark Watney ugyanis nem halt meg; csak a szkafanderébe épített adó meghibásodása miatt hiszik a többiek, hogy nem élte túl az első szélrohamokat. A mérnök-botanikus mindent elkövet a túlélése érdekében: gépeket szerkeszt, élelmiszert termel, vizet gyárt, és amikor a Földi irányítók felfedezik, hogy él, felkészül a mentőexpedíció fogadására.

VÉLEMÉNYEM
Sokáig nagy gondban voltam a mozizás lehetőségével, az őszi félévet ugyanis Erasmus-ösztöndíjjal külföldön töltöm, és mivel elsejével elkezdődött a félév, nem tudtam, lesznek-e már óráim, vagy még itthon leszek a film premierjének idején. Szerencsére úgy alakult, hogy a csütörtököt még itthon tölthettem, így le is utaztam Pécsre, hogy elrángassam a moziba tesómat. :)

A filmet 2D-s és 3D-s verzióban is vetítik, mi pedig – az űrbéli jelenetekre gondolva – utóbbi mellett döntöttünk, természetesen szinkronnal. Nagyon izgultam, hogy fogom majd bírni a 141 perces játékidőt, és hogy egyáltalán tetszeni fog-e a film, mennyiben maradtak meg a poénok, és ki hogy hozza a neki szánt figurát. Külön érdekes volt tesóm reakcióit figyelni, akinek nem volt ideje előre elolvasni a könyvet, úgyhogy fogalma sem volt, mikor mi fog befuccsolni.

Bevallom, a film végével egyik szemem sírt, a másik nevetett. Örültem, mert a cselekmény nagyjából helyén volt, hiszen a kihagyások mellett is sorrendben történtek a dolgok. Szomorú lettem viszont a rengeteg kihagyott lehetőség, előre előtt poénok és a tény miatt, hogy a film sok helyzetben volt kevésbé drámai, máskor viszont sokkal drámaibb, mint a könyv. Tudom, ez így katyvasznak hangzik, de bővebben is kifejtem.

Rögtön a film elején volt egy apró változtatás: a csapat nem a 6. solon, hanem a tizenhatodikon evakuál a Marsról. Mivel a küldetés tervezett ideje továbbra is 31 sol, gondolom, ezzel a helyzet nehézségét akarták súlyosbítani. Ennél sokkal furcsább volt az arányeltolódás a két cselekményszál között. A könyvben nagyon sokáig csak Mark útját követhetjük végig, közben fogalmunk sincs, mi történik a Földön, és engem személy szerint nagyon megdöbbentett, mikor a könyvbeli NASA felfedezte Markot, és elkezdték szervezni a hazajuttatását. Tulajdonképpen már az előzetesekből és a magyar címből is sejthető volt, hogy a film teljesen a mentésre helyezi a hangsúlyt, de arra nem gondoltam, hogy ez Mark „játékidejének” redukálásával jár.

A regényben rengeteg időt töltöttünk Markkal, gyakorlatilag együtt lélegeztünk vele, míg a Földről csak szükséges eseményeket tudtuk meg. A filmben ehhez képest nagyon eltolódnak az arányok: míg előbbinél kb. 3/4 Mark Watney, 1/4 NASA volt az arány, ez itt pont fordítva van. Ez különösen azért volt bosszantó, mert Matt Damon remekül hozta a karaktert, tökéletes választás volt a szerepre – mintha csak ugyanaz a személy volna, akiért végigizgultam majdnem négyszáz oldalt.

Nagyon sok volt a kihagyott poén, amiken a könyvben hangosan nevettem. Aquaman és a bálnák esetét egy rövid promóvideóban lőtték le, a vulgár kifejezések általában kicsillagozva jelentek meg, a káromkodó Markot a marsjárón kívülről láttuk, vagyis gyakorlatilag egy jó alapos cenzúra végzett a kedvenc poénjainkkal. Hiányzott a ragasztószalag bálványozása, ráadásul főcímdalunk, a Stayin' Alive sem került be a filmbe. (Pedig már előre elképzeltem, ahogy ez a zene szól, miközben Mark a Schiaparelli felé kepeszt.)

Ezen kívül egyébként nagyon jóra sikerült a zeneválogatás, hiszen Lewis parancsnoknak köszönhetően végig menő diszkózenék szórakoztatták kedvenc asztronautánkat. Sok szuper jelenet is bekerült, pl. Lewis párja, kezében a bolhapiacon vásárolt ABBA lemezzel. Itt kell megjegyeznem, hogy nem csak Markot, hanem a többi szereplőt is nagyon jól eltalálták, kezdve olyan régi kedvencekkel, mint Sean Bean vagy Jessica Chastain, egészen az újabbakig, mint Sebastian Stan vagy Kate Mara. Sőt, a szinkron is dicsérendő, a magyar hangok ugyanúgy passzoltak a szerepeikhez, mint az eredeti színészek.


Ennyi kritika után talán úgy tűnhet, lehúzom a filmet, de egyáltalán nem így van, mert – a sok változtatás ellenére is – egyszerűen nem bírom nem szeretni a végeredményt. Ez már csak azért is furcsa, mert a filmnek még a vége is más, mint a könyvnek, ez pedig általában nagyon zavar, itt viszont még tetszett is, hogy kerekebb lezárást kapott a történet. Egyedül Mark nagy monológját hiányoltam a végéről, amelyet egy korábbi előzetesben kaptunk meg.

Leginkább azoknak ajánlanám ezt a filmet, akik olvasták (esetleg imádták) a könyvet, mert a sok változtatás ellenére is szeretni fogjátok, amit a vásznon viszontláttok. Akik nem olvasták a könyvet, azokra az újdonság erejével hat majd a film, és garantáltan lerágják a tíz körmüket – ezt egyébként tesómon teszteltem, úgyhogy tudom, mit beszélek. :) A könyv örök kedvenc marad, de biztos vagyok benne, hogy a filmet sem utoljára akartam megnézni. Néha kell egy kis változatosság.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése